Siirry pääsisältöön

Saavutettavuusseloste

Saavutettavuusseloste

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten hauhau.fi -verkkopalvelussa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on, ja kuinka voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä verkkopalvelusta vastaa Prima Pet Premium Oy. Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Huomioimme saavutettavuuden digitaalisten palvelujen kehityksessä.

Miten saavutettava sivusto on?

Tämä verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava. Palvelu täyttää osittain lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Verkkopalvelussa on saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu seuraavaksi. 

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia

  • Otsikkotasot eivät etene loogisesti. Sivustolla otsikot eivät seuraa loogista hierarkiaa, mikä haittaa ruudunlukijan käyttäjiä. (WCAG 2.4.5)
  • Navigointivalikkoa ei ole toteutettu niin, että ruudunlukijat voisivat käyttää sitä. Ongelmia on myös näppäimistöllä, erityisesti mobiililaitteilla. (WCAG 2.4.7)
  • Tuotekortit eivät muodosta ehjää ja loogista kokonaisuutta, eivätkä ne ole ohjelmallisesti yhtenäisiä elementtejä. Tämä vaikeuttaa näppäimistö- ja ruudunlukijakäyttöä, sillä esimerkiksi tuotenimi, hinta ja toiminnallisuudet eivät ole selkeästi ryhmitelty. (WCAG 2.4.4)
  • Tuotesivuilla olevissa kokovaihtoehdoissa on fokusoitumisongelmia. (WCAG 1.1.1, 2.1.1, 2.4.3)
  • Suodatinpainikkeet eivät ole käytettävissä näppäimistöllä tai ruudunlukijalla. (WCAG 2.1.1, 2.4.7)
  • Ostoskorin kanssa esiintyy ongelmia näppäimistön ja ruudunlukijan fokuksen hallinnassa. Fokus voi hävitä tai siirtyä näkymättömään elementtiin, jolloin käyttäjä ei tiedä missä kohtaa sivua hän on. Tämä tekee ostoskorin käytöstä erittäin haastavaa erityisesti näppäimistö- ja ruudunlukijakäyttäjille. (WCAG 2.1.1, 2.4.3)
  • Erillisen ostoskori-sivun sisältö on epäselvä ruudunlukijalla. (WCAG 1.3.1, 2.1.1, 4.1.2)
  • Lomakkeet eivät ilmoita virheistä selkeästi käyttäjälle. Ongelma on myös ruudunlukijoille. (WCAG 1.3.1, 2.4.3, 3.3.1, 3.3.3, 3.3.4)
  • Useilta syötekentiltä puuttuu ohjelmallisesti määritetty nimilappu (label), jolloin kentän tarkoitus ei ole selvillä. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
  • Mobiilinäkymässä näytettävä kiinnitetty "Lisää ostoskoriin" -painike ei ole käytettävissä näppäimistöllä tai ruudunlukijalla. (WCAG 2.4.3)
  • Tuotteiden lukumäärän valitsin ei ole käytettävissä näppäimistöllä tai ruudunlukijalla. (WCAG 1.1.1, 2.4.3, 4.1.2)
  • Tuotesivun hintatiedot (esim. kilohinta ja alin hinta viimeisen 30 päivän ajalta) eivät muodostu selkeäksi ja ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Osa tiedosta jää lukematta tai se esitetään epäloogisessa järjestyksessä. (WCAG 4.1.2)
  • Yleiset ruudunlukijan ongelmat (kieli, symbolit, jne.) (WCAG 3.1.2, 3.3.2, 1.3.1, 4.1.2)

Edellä listatut puutteet pyritään korjaamaan vuoden 2025 aikana.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole saavutettavia, ja jotka ovat vain palvelun tarjoajan (kolmannen osapuolen) ratkaistavissa

  • Koko näytön peittävät ponnahdusikkunat eivät ole käytettävissä ilman hiirtä. (WCAG 2.1.1, 2.4.3)
  • Tuotesivun radiopainikkeet eivät ole oikein merkittyjä ruudunlukijoille, eikä niitä voi käyttää näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1, 2.4.3, 2.4.7)
  • Ponnahdusikkunat peittävät sisältöä ja niiden sulkeminen hävittää kohdistuksen. (WCAG 2.1.1, 2.4.3)
  • Karusellissa olevia ei-aktiivisia sisältöjä ei voi lukea ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.2)
  • Tuotekuvat tuotesivulla ei ole navigoitavissa ruudunlukijalla tai näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1, 4.1.2)
  • Tuotekuvien yhteydessä olevat painikkeet tai toiminnot eivät ole lokalisoitu suomeksi. (WCAG 3.1.1)

Näistä listatuista puutteista pyritään informoimaan palvelun tarjoajaa vuoden 2025 aikana.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkopalvelu laissa määritellyt vaatimukset.

Tämä seloste on laadittu 16.06.2025. Selostetta on päivitetty viimeksi 16.06.2025.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa? 

Haluamme parantaa verkkopalvelumme saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille yhteydenottolomakkeella. Valitse aiheeksi verkkokauppa, täytä lomake ja valitse yhteydenoton aiheeksi verkkokaupan saavutettavuus. Vastaamme sinulle mahdollisimman pian tai viimeistään kahden viikon sisällä. Teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi.

Saavutettavuuden valvonta

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon kuluessa, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten hauhau.fi -verkkopalvelussa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on, ja kuinka voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä verkkopalvelusta vastaa Prima Pet Premium Oy. Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Huomioimme saavutettavuuden digitaalisten palvelujen kehityksessä.

Miten saavutettava sivusto on?

Tämä verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava. Palvelu täyttää osittain lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Verkkopalvelussa on saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu seuraavaksi. 

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia

  • Otsikkotasot eivät etene loogisesti. Sivustolla otsikot eivät seuraa loogista hierarkiaa, mikä haittaa ruudunlukijan käyttäjiä. (WCAG 2.4.5)
  • Navigointivalikkoa ei ole toteutettu niin, että ruudunlukijat voisivat käyttää sitä. Ongelmia on myös näppäimistöllä, erityisesti mobiililaitteilla. (WCAG 2.4.7)
  • Tuotekortit eivät muodosta ehjää ja loogista kokonaisuutta, eivätkä ne ole ohjelmallisesti yhtenäisiä elementtejä. Tämä vaikeuttaa näppäimistö- ja ruudunlukijakäyttöä, sillä esimerkiksi tuotenimi, hinta ja toiminnallisuudet eivät ole selkeästi ryhmitelty. (WCAG 2.4.4)
  • Tuotesivuilla olevissa kokovaihtoehdoissa on fokusoitumisongelmia. (WCAG 1.1.1, 2.1.1, 2.4.3)
  • Suodatinpainikkeet eivät ole käytettävissä näppäimistöllä tai ruudunlukijalla. (WCAG 2.1.1, 2.4.7)
  • Ostoskorin kanssa esiintyy ongelmia näppäimistön ja ruudunlukijan fokuksen hallinnassa. Fokus voi hävitä tai siirtyä näkymättömään elementtiin, jolloin käyttäjä ei tiedä missä kohtaa sivua hän on. Tämä tekee ostoskorin käytöstä erittäin haastavaa erityisesti näppäimistö- ja ruudunlukijakäyttäjille. (WCAG 2.1.1, 2.4.3)
  • Erillisen ostoskori-sivun sisältö on epäselvä ruudunlukijalla. (WCAG 1.3.1, 2.1.1, 4.1.2)
  • Lomakkeet eivät ilmoita virheistä selkeästi käyttäjälle. Ongelma on myös ruudunlukijoille. (WCAG 1.3.1, 2.4.3, 3.3.1, 3.3.3, 3.3.4)
  • Useilta syötekentiltä puuttuu ohjelmallisesti määritetty nimilappu (label), jolloin kentän tarkoitus ei ole selvillä. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
  • Mobiilinäkymässä näytettävä kiinnitetty "Lisää ostoskoriin" -painike ei ole käytettävissä näppäimistöllä tai ruudunlukijalla. (WCAG 2.4.3)
  • Tuotteiden lukumäärän valitsin ei ole käytettävissä näppäimistöllä tai ruudunlukijalla. (WCAG 1.1.1, 2.4.3, 4.1.2)
  • Tuotesivun hintatiedot (esim. kilohinta ja alin hinta viimeisen 30 päivän ajalta) eivät muodostu selkeäksi ja ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Osa tiedosta jää lukematta tai se esitetään epäloogisessa järjestyksessä. (WCAG 4.1.2)
  • Yleiset ruudunlukijan ongelmat (kieli, symbolit, jne.) (WCAG 3.1.2, 3.3.2, 1.3.1, 4.1.2)

Edellä listatut puutteet pyritään korjaamaan vuoden 2025 aikana.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole saavutettavia, ja jotka ovat vain palvelun tarjoajan (kolmannen osapuolen) ratkaistavissa

  • Koko näytön peittävät ponnahdusikkunat eivät ole käytettävissä ilman hiirtä. (WCAG 2.1.1, 2.4.3)
  • Tuotesivun radiopainikkeet eivät ole oikein merkittyjä ruudunlukijoille, eikä niitä voi käyttää näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1, 2.4.3, 2.4.7)
  • Ponnahdusikkunat peittävät sisältöä ja niiden sulkeminen hävittää kohdistuksen. (WCAG 2.1.1, 2.4.3)
  • Karusellissa olevia ei-aktiivisia sisältöjä ei voi lukea ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.2)
  • Tuotekuvat tuotesivulla ei ole navigoitavissa ruudunlukijalla tai näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1, 4.1.2)
  • Tuotekuvien yhteydessä olevat painikkeet tai toiminnot eivät ole lokalisoitu suomeksi. (WCAG 3.1.1)

Näistä listatuista puutteista pyritään informoimaan palvelun tarjoajaa vuoden 2025 aikana.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkopalvelu laissa määritellyt vaatimukset.

Tämä seloste on laadittu 16.06.2025. Selostetta on päivitetty viimeksi 16.06.2025.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa? 

Haluamme parantaa verkkopalvelumme saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille yhteydenottolomakkeella. Valitse aiheeksi verkkokauppa, täytä lomake ja valitse yhteydenoton aiheeksi verkkokaupan saavutettavuus. Vastaamme sinulle mahdollisimman pian tai viimeistään kahden viikon sisällä. Teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi.

Saavutettavuuden valvonta

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon kuluessa, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000